onsdag 14 november 2012

Rödluva kappa

Inför Halloween festen som var tidigare ville jag ha en rödluva kappa, så jag åkte ut till Stoff och Stil och köpte mönster, tyg och sytråd. Därefter var det bara att sätta igång tänkte jag, men för en som inte ha sytt kläder innan var det svårt att förstå hur jag skulle göra. Jag fick därför hjälp med kappan så kan inte ta åt mig äran för den, men fin blev den  =).





Visste ni att sagan om Rödluvan nedtecknades för första gången år 1697 av Charles Perrault, men man vet inte exakt hur gammal den är.
Sagan tolkas som att varna unga flickor för att drabbas av mäns våld. Den röda luvan ska symbolisera den unga flickans menstruation och vargen symboliserar mannens sexuella avsikter.
Detta kan tolkas genom att läsa Perraults version av Rödluvan och hans slutord. I hans version uppmanas  Rödluvan att ta av sig sina kläder och lägga sig naken i samma säng som vargen ligger i. Vargen äter upp Rödluvan och här slutar Perraults version. I Grimms version lägger sig inte Rödluvan naken i sängen, hon ställer sig istället vid sidan om sängen. När vargen har ätit upp Rödluvan räddas hon och hennes mormor av jägaren som sprättar upp vargens mage och fyller den med stenar och syr ihop den.
Vill ni läsa mer om Rödluvan kan ni göra det här på Wikipedia.

Detta är Perraults slutord efter sagan om Rödluvan:





Amanda Seyfried från filmen Red Riding Hood från år 2011

Filmen Red Riding Hood

Meghan Ory som Rödluvan i serien Once upon a time

Jag som Rödluvan på Halloween festen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar