söndag 12 maj 2013

Virkad ask

För en tid sedan såg jag en bild här på denna blogg på en fin ask. Jag ville göra en likadan så det var bara att sätta igång. 
Som mall använde jag en liten rund ask köpt på Panduro Hobby. Jag la upp 6 fm i en magisk ring och ökade tills botten var lagom stor. Därefter virkade jag fm enkla varv till önskad höjd. Locket virkades på samma sätt. För att få rätt form stärktes asken med sockerstärkelse.
Sedan dekorerade jag asken med diverse blommor och insekter. Liljekonvaljen och rosen är virkad utifrån mönster som finns i boken 100 blommor att sticka & virka. Bladet till rosen finns mönster till här och mönster till fjärilen hittade jag här.
Denna ask behåller jag men de är ju perfekta att ge bort, med något trevligt inuti, som present.







Insidan av locket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar