måndag 20 februari 2012

Film






I förra kursen jag läste, Specialpedagogik, skulle vi fördjupa oss inom något. Jag valde att fördjupa mig i Inagerande barn. Inför redovisningen gjorde jag ovanstående video, som  jag blev väldigt nöjd med. Jag visade den och läste ett citat utifrån boken De livsviktiga berättelser om lärare, som jag tycker säger mycket. Citatet var:


Lärare finns av alla sorter. Det finns, tyvärr, enstaka lärare
som gör barn skada. Det finns rätt så många lärare som går
mer eller mindre spårlöst förbi. Och så finns det de,
ganska många faktiskt, som blir riktigt viktiga, som får stor
betydelse för sina elever i nuet och i framtiden. I elevens vardag,
i nuet, gör dessa lärare skillnad genom att de har förmågan att se
vad eleven behöver för att må bra och för att lära sig. För eleven i
framtiden, som vuxen, finns en sådan lärares engagemang kvar,
som kunskap eller som självkänsla – som ett spår inne i kroppen.
Det är de lärarna, med det engagemanget, som är de livsviktiga lärarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar