torsdag 23 februari 2012

Hemtenta och etik i förskolan

För lite mer än en timme sen blev jag äntligen klar med en 24 timmars hemtenta. Den lades upp igår kl. 12.00 och skulle vara inne senast kl.12.00 idag. Jag satt hela eftermiddagen och kvällen igår, kom i säng sent och sen upp tidigt igen för att skriva det sista. Några minuter innan tolv blev den klar och lämnades in.
En 24 timmars hemtenta är nog en av de värsta formerna som finns, den och salstenta. Men en salstenta har man i alla fall inte över sig på kvällen. Man kommer dit, skriver den och sen går hem.

En fråga som jag besvarade på handlade om etik i förskolan, vilket jag   tycker är rätt intressant. Frågan var:

Reflektera över följande utdrag ur Lpfö98 (rev 2010):
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen"

Hur kan man förstå detta i relation till vad det är (eller kan vara) att "forma etiska barn" i förskolan?

Ge exempel på och resonera kring hur man som förskollärare kan arbeta konkret med etiska dilemman?

Ja, hur kan man arbeta med etik i förskolan?
Förslag mottages gärna, då detta anser jag är intressant. Förslagen kommer inte att påverka mitt resultat på hemtentan eftersom den redan är skriven och inlämnad.

Så vad tycker du?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar