söndag 13 maj 2012

Rosmaränger


Försökte i helgen ge mig på att göra ros maränger. Det blev inga rosor, men goda blev dem. Receptet hittade jag här: http://utry.it/2011/02/chocolate-dipped-strawberry-meringue.html

Jag har skrivit om receptet på svenska och efter hur jag gjorde och det kommer här:


Jordgubbs och chokladmaränger


Ingredienser:

- 3 stora ägg
- 1 paket (75 g) Strawberry Jell-O (finns i matbutiken)
- 2 dl strösocker
- 1 tsk vaniljsocker
- ca 200 g choklad till att doppa marängerna i.

Sätt ugnen på 110 grader.


Skilj äggulan från vitan och vispa äggvitan till skum.
Blanda i Jell-O, socker och vaniljsocker. Vispa tills massan inte växer längre.

Spritsa eller klicka ut maräng smeten. Om du vill göra en ros ska du enligt receptet använda dig utav en medium stjärn-tip. Jag lyckades inte göra rosor, men hittade nedanstående länk som kanske kan hjälpa dig att göra rosor:   












Sätt in marängerna i mitten av ugnen och låt de vara där inne tills de är fasta, ca 2 timmar. Stäng av ugnen och låt de vara inne där under natten.

Smält chokladen och doppa marängerna i den. Sätt in i kylen och låt stelna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar