söndag 6 maj 2012

Virka rosor




Nu den sista tiden är jag inne i en virkperiod. Just nu håller jag på att virka en grytlapp eller en handduk med stolpar. Jag hittade instruktion till den i en  bok som jag köpte för ett tag sen som jag älskar och kan tipsa om.





Jag har även virkat ett par fina rosor och instruktioner till hur man virkar rosen hittade jag i denna video:





Jag skrev ner instruktionerna, så om du föredra att läsa dem istället så kommer dem här:



Virka en ros



Steg 1: Gör lm (luftmaskor) tills bandet är 60 cm.

Steg 2: Gå in i den 2:a lm i maskans bakre maskbåge och gör en fm (fastmaska). Fortsätt så tills du har gjort fm i alla lm.
Den första luftmaskan är den som är precis innan virknålen.

Steg 3: Gör 3 stycken lm och vänd på arbetet. Stick in virknålen i hela maskbågen i 3:e fm och gör fm.
Gör därefter 3 stycken lm och stick in virknålen i hela maskbågen i 3:e fm och gör fm. Fortsätt så här varvet ut. Om det mot slutet inte finns tre fm kvar, så stick in virknålen i den maskan längst ut.

Se bild nedan hur det blir.





Steg 4: Gör 3 lm och vänd på arbetet.
Nu ska du gå in med virknålen i de hål som du precis virkat och göra st (stolpar).
Gör ett omslag och stick in virknålen i det första hålet (inte genom maska). Gör ett till omslag. Nu har du 3 öglor på nålen. Gör ett till omslag och dra tråden igenom 2 av öglorna. Gör ett till omslag och dra igenom de 2 sista öglorna på nålen.
Gör detta ytterliggare två gånger.
Därefter gör du 3 lm.
Sedan går du in i samma hål, gör ett omslag och nu har du två öglor på nålen. Dra vänster ögla igenom höger ögla.

Nu är det dags att arbeta i hålet bredvid. Stick in virknålen i hålet och gör ett omslag. Dra vänster ögla igenom höger ögla.
Gör sen 3 lm och därefter 3 st och sen 3 lm och sen stick in virknålen i hålet, gör ett omslag och dra vänster ögla igenom höger ögla.
Nu är det dags att arbeta i hålet bredvid.

Se bild nedan hur det blir.


Alltså:

- 3 st i varje hål.
- 3 lm.
- I samma hål: ner med virknålen (utan garn på nålen) och gör ett omslag. Dra vänster ögla igenom höger ögla.
- Gör exakt samma i hålet bredvid på vänster sida och börja med att ta ner virknålen (utan garn på nålen) i hålet och gör ett omslag. Dra vänster ögla igenom höger ögla.






Steg 5: Sy ihop rosen. För mer info om hur du syr ihop rosen och hur du virkar den, se videon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar